Vilodag

Som det ser ut nu gymmar jag sex dagar i veckan, jag har alltså en vilodag i nuläget. Egentligen hade jag varit på gymmet varje dag, men kroppen behöver återhämtning. På mina vilodagar försöker jag att åtminstone ta någon längre promenad, samt att jag yogar i minst en halvtimme. Det känns som väldigt bra återhämtningsträning, och ingenting som sliter på musklerna. Idag är Brutus hemma hos mig, så det blir en hel del promenader, jättemysigt!
 
Humöret är på topp då jag dessutom skrev högsta betyg på senaste tentan, och fick VG på hela delkursen. Är så sjukt nöjd!!
 


Jag känner mig gladare och stabilare nu också!

Nytt rekord i Milon!

Wow, sedan jag lade om fokuset på träningen (träningsresultat, inte kroppsresultat) har jag levererat grymma pass varenda gång! Igår körde jag Milon (som ni kan läsa om HÄR) och jag drog till med ett nytt personbästa/rekord där! Kortfattat så är ju Milon cirkelträning där man tränar både styrka och kondition under samma pass.
 
På mitt gym finns det Milontoppen för varje månad, och Milon Wall of fame som är alla resultat totalt. Resultaten mäts i kcal som förbränns under två varvs träning (vilket blir cirka 35 minuter). Igår lyckades jag med bedriften att förbränna 333kcal under mina två varv. Detta gör mig lite extra stolt då det lägger mig på en andraplats i Milon Wall of fame för kvinnor. Nu registrerar jag dock inte mina resultat då jag ju tränar för min egen skull, men det är nyttigt att hålla koll på vart man ligger till. Och ja, det gjorde mig jäkligt stolt då jag i nuläget bara tränar Milon en dag i veckan (har så många andra pass).
 
Jag mäter mina kcal med min Polar A300 med aktivitetsband, så det blir väldigt precist :)
 
 

19 kronor...

För 19 kronor kan du köpa ett hopprep. 19 kronor som faktiskt an förändra ditt liv. Så istället för att lägga de pengarna på en chokladkaka kan ni faktiskt köpa ett hopprep. Varför? Jo för att det är en fantastiskt bra träningsform!
 
Att hoppa hopprep tränar hela kroppen! Det är en hård träningsform som förbränner många kalorier, och syreupptagningsförmågan förbättras då hela kroppen får röra på sig. Det är främst vaderna och underarmens ovansida som aktiveras. Men självklart tränar du även rumpan och resten av benen, samt överarmarna och axlarna tränas.
 
Extra plus är att det är lätt att ta med sig hopprepet och köra ett pass ute i naturen. Eller om man ofta har bråttom så kan man ha det i väskan och plocka fram då det finns tid över :) Verkligen ett hett tips! Prova att googla lite för att få fram tips på teknik, och för att läsa mer om vad som tränas i denna roliga träningsform! Läste bland annat att fem minuter hopprep förbränner lika mycket som 30 minuter jogging. Perfekt uppvärmning med andra ord!