60-dagars träningsutmaning

Igår halkade jag in på en träningsinstagram där personen gjorde en utmaning. Nämligen att träna varje dag i 60 dagar. Jag kände att jag blev sugen, så nu tänkte jag börja min egna sådana utmaning. Träning (hemma eller på gym) varje dag i 60 dagar. Under denna tid tänkte jag även helt utesluta vitt socker och skräp ur min kost. Detta har inte funkat för mig tidigare, har bara gått ned något kilo vid strikt kostschema. Men jag känner att det kan vara lika bra att testa igen. Skulle detta fungera denna gång blir jag ju såklart jätteglad! 

En överviktsoperation är ju ett stort steg att ta. Ett oåterkalleligt steg. Med risk för mycket komplikationer och biverkningar. Så tänk om jag kan komma i form utan det? Värt att testa! Visst kommer det vara tufft, men det är dags att tuffa på sig och plocka fram den där berömda disciplinen jag har gömd någonstans inombords!

(null)

#1 - - Katarina:

Heja heja! Kanske är något vi borde testa på hemma... Eller mannen 🤣

Svar: Kör på! Träning är ju bara skönt för kroppen (oftast haha).
Matilda Holmström

#2 - - Johanna:

Wow! Kör hårt, det kommer bli tufft men du kommer vara så stolt över dig själv. Det känns för mig alltid lättare att sätta upp mål som har ett slutdatum, hoppas att det blir motiverande för dig med! Grattis till ditt coola beslut! Kram💕

Svar: Tack snälla! Tror det kommer vara tufft men kul :D kram
Matilda Holmström

#3 - - Birgitta:

Jag gick ner 13 kilo genom att enbart lägga om kosten. Ville inte träna (utöver ridningen) då jag vet att jag kommer att tröttna.

Men jag började äta max 1500 kalorier om dagen och gick ner 0,5-1 kg/ vecka.

Finns mycket man kan äta och hålla sig under denna kalorimängd och man kan unna sig enstaka godisbilar tex.

Jag tror inte på att gå ut för hårt- det orkar man inte hålla i längden.

Stort lycka till!

Svar: Kaloriräkning går bort för mig, det är för triggande. Att träna varje dag är i min värld bara roligt :) tack!
Matilda Holmström

#4 - - Birgitta:

Det viktiga tror jag är att inte bli manisk och tex börja träna ”som besatt” eller äta hur lite som helst.

Det måste vara saker som man kan fortsätta med i sitt dagliga liv hur lång tid som helst.

Om man inte vill räkna kalorier så kan man i alla fall studera hur många kalorier olika livsmedel innehåller.

Då vet man i alla fall på ett ungefär vad man kan äta mycket av (=bli mätt) och vad man ska undvika. Det mesta är kanske ganska självklart men det hjälpte mig.

Sedan finns det kalorisnål glass, pasta som innehåller typ 10 kalorier per portion (luktar fan när man öppnar paketet men smakar ungefär som vanlig pasta) och för mig funkade det att dricka Cola Light även om en del påstår att deras sötsug ökar av detta. Det är nog olika.

Mig hjälpte det också att väga mig varje dag och det har jag fortsatt med för att inte riskera att ”vips....så har man gått upp x kilo”.

Bara några tips- allt funkar inte på alla....

Svar: Just att "träna som besatt" tycker ju jag om, det är mer att väga varje liten matbit som jag motsätter mig och försöker undvika. Har bra koll på olika livsmedel :) Dricker inte läsk så den biten behöver jag inte ens fundera på vilket är skönt.
Matilda Holmström

#5 - - Sätilaryttaren.se:

Är det något speciellt man ska träna eller är det bara att man gör någon form av träning (styrka/kondition)? oavsett lycka till kör så det ryker! =)

Svar: Det bestämmer du själv, så gör jag iaf. Jag tänker köra gym fyra dagar i veckan och yoga hemma tre dagar. Då blir det en lagom balans för mig och jag tränar styrka, kondition och smidighet :) tack!
Matilda Holmström

#6 - - Frida:

Måste fråga, men du får så klart låta bli att svar om du vill men har du inte tappat lite i vikt redan? Ser ut så på bilden.
Jag har faktiskt också bestämt mig att sluta med socker idag! Hoppas att jag klarar det, inte så lätt. Har gjort det innan och inte heller märkt så mkt på vikten men tänker att det i alla fall kan göra skillnad för hälsan oavsett vad man väger.
Hade önskat att jag kunde träna varje dag men min kropp klarar inte det, jag har problem med värk och ofta så triggar träning igång värken. Tränar med hjälp av sjukgymnast nu för hitta ett skonsamt sätt att träna min kropp. Det är väldig balansgång för mig då träning så klart är bra, gör en starkare och därmed mindre smärta men det är så lite som ska till för att tippa över mig på fel sida och det blir värk, smärta och sjukdomskänsla istället. Lycka till med träningen!

Svar: Nope, jag har gått upp. Men det kan såklart ha varit en omfördelning då jag byggt lite muskler! :)

Klokt att du tar hjälp. Jag tänker ju såklart inte träna samma sak 7 dagar i veckan, utan det blir mycket varierat för att inte få ont. (Säger jag nu med en kropp som går sönder av träningsvärk efter gårdagens yoga). Tack!
Matilda Holmström

#7 - - Maria:

Bra initiativ. All träning är ju så klart bra på olika sätt, men om du specifikt är ute efter att gå ner i vikt tycker jag att längre, lågintensiva konditionspass ger bäst effekt. Kanske byta ut ett yoga och ett gympass mot 2*45 min jogg? Och även om jag inte är någon diet-fantast tycker jag även att det hjälper att dra ner på kolhydrater, man behöver inte ta bort dem helt. Men att byta ut mkt av kolhydrater som ris eller pasta mot tex blomkål eller broccoli funkar också bra för mig. Lycka till :-)

Svar: Det är dock bevisat att det är HIIT som gäller för att optimera viktnedgång. Sen är ju såklart all träning bra. Jag yogar för att min kropp mår bra av det. Löpning funkar tyvärr inte då jag får problem med rygg, höfter och knän av det. Tack :)
Matilda Holmström

Till top