Styrketräning

Jag älskar att gymma! Det är få saker som känns bättre än när man får gå därifrån härligt trött i kroppen 😅 Skämt åsido, jag tycker om tiden på gymmet också. Främst tiden jag lägger på att lyfta tunga saker. När jag började gymma tyckte jag att jag var stark i benen men det är inge ting mot hur jag är nu. Jag har gått från 80 kilo i benpressen till att maxa den på 240 kilo. Har jobbat mycket med olika benböj och jag känner att min teknik och styrka är bra. Men... Att lyfta saker över huvudet är inte min grej.

Så, nu har jag ett mål i styrketräningen också! Att helt enkelt bli bättre på militärpress, push press och over head squats. Mina klena 25 kilo i militärpressen hoppas jag kunna öka på lite grann nu när mina axlar är fräscha igen. 

Min onda rygg tränar jag upp sakta men säkert. Har mycket mindre problem med den nu! Tränar ni något utöver hästarna och stallet? 

(null)

(null)

#1 - - Emelie:

Du är grymt stark! Jag sliter med mina knäböj och vill upp på 50kg😂 Sen militärpress orkar jag ett fåtal på 20kg så 25 är ju redan starkt! Heja dig🎉

#2 - - A.J:

Jag springer! Love it! Men gymmar för att hålla i löpningen (är en sån där som går sönder för minsta lilla... ) På gymmet är jag som du: oproportionerligt stark i benen jämfört med armar/överkropp. Kanske är en ryttargrej, starka ben alltså! Försöker sedan nyår fokusera mer på axlar och bålträning. Tycker att jag framförallt känner skillnad i ridningen. Tidigare tippade jag lätt fram med axlarna och blev lite kutryggig, nu tycker jag att min sits känns mer stabil.

#3 - - Veronica:

Jag är tvärtom, stark som fan i överkropp men inte stark i benen. Plus att mina fotleder är sååååå stela så jag kan knappt gå ner i djupa benböj. Jag fokuserar träningen på ben/rumpa och rygg/mage jämt. Tränar nästan aldrig armar/axlar just för att jag är stark där och att jag vill fokusera på stora muskelgrupper ( bra förbränning)

#4 - - Amalie:

Jag springer ibland dock inte så kontinuerligt. Och sedan yogar (heter det det??) Jag. Upplever att yogan hjälper när jag har ont i ryggen 😊

#5 - - Frida:

Skulle verkligen vilja klara att styrketräna och bli stark men min kropp fixar inte det riktigt. Jag får ont (inte träningsvärk) och får influensaliknande symtom om jag tränar bara lite för hårt. Får dessutom väldigt lätt ryggskott. Så jag tvingar mig själv till tålamod och kämpar på med mina tråkiga, mesiga övningar tillsammans med sjukgymnasten och går raska promenader istället för att löpträna. Kanske kan jag träna mer om om vikten går ned och jag bygger upp mig långsamt med de övningarna jag gör nu.

Till top